Dwars door Belgie, dag 1

sunp0059

Vandaag vertrokken. Niet meer bezig met het uitzoeken van de beste route of het bij elkaar zeumen van de uiitrusting, maar onderweg. Eindelijk…..
Vanochtend waren Petra, Niek, Maud en Mauro, Maurice en Wendy, Wim en Alice en Mike gekomen om me uit te zwaaien. Verder had ik heel veel ‘ succes’ appjes gekregen (en Petra ‘ Sterkte’. Appjes 🙂 ). Afgelopen week werd de site als beste ooit bekeken (inmiddels al 3.000 bezichtigingen) en hebben we nog veel mensen gesproken. Je krijgt dan zo’n ‘ ik vertrek’ gevoel, terwijl ik waarschijnlijk al weer terug ben voordat je het weet. Wel voelde al die belangstelling erg warm. Super. Dat zal me door de moeilijke momenten heen kunnen loodsen.

Het weer was top, niet te warm en een zonnetje. Wel ook een stevige zuidwesten wind, waardoor het gemiddelde over de 136,5km op iets meer dan 18km per uur bleef steken. Geen probleem. Het is ook geen wedstrijd.

Maurice fietste nog mee tot even over de Belgische grens. Kon ik nog even in de windschaduw rijden en nog wat kletsen. In Petit Lanaye is hij omgedraaid. Bedankt Maurice!!!!!

Ik zat toen overigens op een van de Ravel fietspaden, de lange afstandspaden door Belgie. Deze loopt langs de Maas tot in Frankrijk. Vandaag heb ik dan ook veel water gezien. Prachtige route, met alleen in Luik wegomleidingen, waardoor ik uiteindelijk toch nog even verdwaalde.

Enfin, na 113 km kwam ik in Andenne aan, de eindbestemming voor vandaag (tenminste dat dacht ik), maar hoezeer de vriendelijke dame van het Office de Tourisme ook haar best deed, er was geen van de vaste St Jacquesgenootschapleden bereikbaar of aanwezig vandaag. Zelfs de diverse chambres de hotes eigenaren waren volgens mij in de tuin aan het genieten van het weer. Niemand nam de telefoon op. ….

Daar sta je dan met je goed fatsoen. Een beetje pelgrim laat zich echter niet klein krijgen, dus ik ben op de fiets gestapt richting Namur. Onderweg heb ik nog diverse mensen aangesproken om te vragen of zij geen chambres de hotes wisten, maar helaas. Ondertussen begon de derriere pijn te doen, dus in Namur aangekomen heb ik een ouder echtpaar aangesproken, die me vertelden dat het hotel dat op mijn briefje stond nog 17km (in de verkeerde richting) verder lag en vertelden me dat ik beter in het Ibis hotel in het centrum aan kon kloppen. Daar zit ik nu mijn blog bij te werken, in de wetenschap dat het hotel 10% van mijn totale overnachtingsbudget kost. Bwaaaa

Nou ja, ik heb wel de fietskleding kunnen wassen en ben vervolgens fris gedoucht (ook iets waard natuurlijk) nog Namur gaan bezichtigen. Een oude stad met diverse mooie gebouwen. Morgenvroeg op tijd op en proberen tot in Rocroi te komen in plaats van Fumay. In Rocroi heb je een mooi klooster waar pelgrims sunp0061 overnachten. In Fumay (Noordelijk puntje Frankrijk) zou ik op een camping gaan slapen, maar aangezien het waarschijnlijk gaat regenen doe ik dat liever niet. Geen zin om alles kletsnat de volgende dag in te pakken…

Overigens heb ik vandaag diverse mensen ontmoet. Net voor Luik wenste de eerste tegenligger me een ‘bon camino’. Dit is de groet die de Santiago-gangers van de mensen krijgen die hen als zodanig herkennen. Ook veel duimen omhoog van wielrenners die de schelp herkennen.

Net voor Andenne kwam ik de eerste wegwijzer naar Santiago overigens tegen (zie foto boven). Verder nog met een franstalige spanjaard zitten praten die me het eea wist te vertellen over Santiago. Alleen jammer dat ik hem moeilijk kon verstaan. Hier en daar om water gevraagd voor de drinkbus en ook zonder problemen gekregen. Uiteraard ook mooie video’s en een paar foto’s gemaakt. Deze laatste zijn in het begin een beetje mislukt. Teveel op de knopjes zitten duwen. Ik beloof beterschap…

A demain!!!

10 gedachtes over “Dwars door Belgie, dag 1

1. Tonny en Ben van Soest

Hoi Hennie,
    Oei. Zijn we meteen al een dag te laat om je succes te wensen terwijl we dat vrijdagavond al hadden willen doen. Bij deze dus alsnog, heel veel succes en hopelijk goed en aangenaam fietsweer. Leuk dit verslag te lezen van je eerste dag. We blijven je nu dagelijks volgen.
    Groetjes en fijne fietskilometers.
    Tonny en Ben

2. Joop en Hetty

De eerste dag heb je er op zitten, Hetty en ik vinden het leuk om je belevenissen te volgen.
    Hopelijk geniet je er van en heb vooral geen pech.

1. Wel een paar kleine maleurtjes maar die kon ik zelf oplossen. Het gaat prima. Het is een mooie route, dwars door de natuur. De eerste twee dagen langs de Maas en vanaf vandaag door de Cahmpange streek. Berg op berg af. Allemaal kleine weggetjes met weiniog verkeer. Erg mooi…

1. Et is ech super. Hob al veul kippevel momente gehad. Waal pittig, mer dat mot auch. Ontmotinge hob ste erg veul. De luu hie herkinne allemaol de pelgrims. Dus veul doeme omhoog, zweje, lachende gezichte en ‘ bonjours’.