Super start

IMG_0345Rivieren 2017. Dag 1, Sittard-Huy 91km

Na vorig jaar enthousiast met mooie reisverhalen thuis te zijn gekomen, had Petra zoiets van: dat wil ik ook wel eens proberen, maar dan zonder bergjes en een stuk korter dan de 2.400km naar Santiago. Maximaal 3 weken fietsen ook en liefst dicht bij huis (voor het geval er iets met de kinders of familie is).

We hebben toen afgesproken dat ik een route zou uitzetten die aan die criteria voldeed. Eerst heb ik gezocht naar bestaande lange afstandsfietsroutes (mooi scrabble woord), maar eigenlijk was er niets bij waar ik echt warm voor liep. Dan zelf maar iets fabrieken. Ik vond de route langs de Maas (Ravel 1 en 2 in België) erg mooi. Het eerste stuk tot Luik en daarna vanaf Huy tot de Franse grens is echt genieten.

Ik ben toen gaan zoeken naar een aansluitende route richting Frankrijk en Duitsland. Die vond ik door de V52, een deel van de route Parijs-Praag, bij Bar le Duc in Frankrijk aan te laten sluiten op de onze route. De V52 loopt vanaf de Maas naar de Moezel tot Nancy en dan via een kanaal tot net boven Strassbourg. Volgens gaat het vandaar naar de Rheinradweg tot in Nederland. Dan in Arnhem weer oversteken naar de Maas en vervolgens naar huis. Klaar is Kees, in ca 1.350 km.

Vlak, mooi en heel goed te doen in 3 weken, lijkt me zo. Met voldoende voorzieningen ook om de e-bike van Petra onderweg bij te kunnen laden. Ook nooit echt ver van huis en je hoeft er niet voor in de trein of het vliegtuig. Starten vanuit Sittard of waar je je dan ook aan de route bevindt. In de winter van 2016/2017 heb ik nog wat geprutst aan de weg en uiteindelijk zijn we dus vandaag vertrokken.

Het eerste deel is bekende kost. Vorige week en vorig jaar fietste ik immers ook als eerste langs de Maas. Vandaag hebben we dan ook zonder navigatie 91km gefietst en ook, met de ervaring van de tocht naar Parijs nog vers in het geheugen, veeeeel mooier door enkele simpele aanpassingen. Dus niet meer de bestaande Santiago route door Luik, maar over de Ravel1 blijven fietsen. Gewoon een kwestie van de uitstekend aangegeven bordjes volgen. Iets om, maar veel relaxter.

We vertrokken vanochtend, uitgezwaaid door Maud en Mauro om 9.15 in Sittard met zon en wind mee. Super fietsweer dus. Het schoot dan ook enorm goed op. Om 10.20 zaten we al op een terras in Maastricht waar de accu van de fiets van Petra bijgeladen mocht worden. Maar goed ook, want bij aankomst in Huy was ie volledig leeg. Onderweg nog een paar keer een iets langere pauze gepakt, zodat we uiteindelijk om 15 uur in Huy waren. Gezien de effectieve fietstijd een gemiddelde van ca 22 km. Top😎

Petra heeft zich prima gehouden. Buiten wat kleine pijntjes, die er nou eenmaal bij horen, ging het ook voor haar vlotjes. Wel moe natuurlijk, maar geen problemen met de fiets ook, dus wat wil je nog meer. Gisteren keek ze nog tegen de eerste dag op, nu weet ze dat ze het kan en wat ze kan verwachten.

Onze Airbnb is nieuw, goed verzorgd (er lagen koude biertjes in de koelkast) en Huy is een leuk stadje met prima terrasjes. Straks gaan we de restaurants proberen. Ben benieuwd, maar keuze is er in ieder geval genoeg.

Morgen tot in Givet. Dat is net Frankrijk. Daarna zien we wel weer verder. Even kijken of de geplande afstanden niet toch te groot zijn. Anders passen we de overnachtingsplaatsen aan. Gaat prima en soepel met Airbnb. Hopelijk blijft ook dat zo tot het eind.

A demain.

6 gedachtes over “Super start

1. Jenny Timmer

Veel succes en veel plezier tijdens deze tocht. Leuk om jullie blog (weer) te volgen.